دانش آی آر

ماینینگ باکس کاشی سنتی

وانیل کوکی ربات فنآوری اطلاعات افرنگ

مجتمع آموزشی شایگان

در تصاوير رندر ال‌ جي g8، خبري از گوشي تاشدني يا نمايشگر ثانويه نيست

چه تغييراتي در 20 سال آينده در بازار کار ايجاد خواهد شد

تراشه‌هاي اينتل بدون گرافيک يکپارچه ارزان‌تر نيستند

سياره ستاره برنارد شايد براي حيات فرازميني مناسب باشد

گوگل با پرداخت 40 ميليون دلار از دانش فسيل در زمينه ساعت هوشمند استفاده مي‌کند

مرور تصاوير برگزيده مسابقه عکس مسافرتي سال 2018 (قسمت دوم)

آيفون 2019 از دوربين سه گانه با زوم اپتيکال سه برابري و باتري 4000 ميلي آمپر ساعتي بهره خواهند برد

رندر جذاب تويوتا سوپرا کروک نسل جديد

آيا فناوري‌هاي ديجيتال موجب کاهش تندرستي مي‌شوند؟

نتفليکس در سال 2018 درآمدي 16 ميليارد دلاري کسب کرده است

باگ توييتر، توييت هاي خصوصي کاربران طي 5 سال اخير را نمايش داده است

فورد موندئو 2019 هيبريد رونمايي شد

با فرهنگ آفريقايي‌ها آشنا شويد

مايکروسافت پشتيباني از ويندوز 10 موبايل را در آذر 98 متوقف خواهد کرد

مايکروسافت، دستيار صوتي کورتانا را رقيب الکسا آمازون يا گوگل اسيستنت نمي‌داند

ميت 20 پرو هواوي از dxomark امتياز 109 گرفت

نقد سريال true detective؛ فصل سوم، قسمت اول و دوم

شرايط براي فروش و صادرات عناب خراسان جنوبي مهيا شود

ضرورت پيوستن صنايع بزرگ به عرصه دانش‌بنيان/رشد صادرات کشور به مدد توسعه صنعت فولاد

ژني که از متاستاز سرطان پروستات پيشگيري مي‌کند
تلاش هم‌سان‌گرايان براي حذف دوگانگي ذهن و عين
تعداد بازدید : 567

 
  هم‌سان‌گرایان اذعان می‌کنند که اذهان با جهان مادی تعامل دارند اما این فرایند بدین شکل است که فقط یک پدیده موجود است. 
 
 
   هم‌سان‌گرایان اذعان می‌کنند که اذهان با جهان مادی تعامل دارند اما این فرایند بدین شکل است که فقط یک پدیده موجود است. رشته‌های پدیده‌ها با اذهان و پدیده‌های ذهنی مرتبطند و رشته‌های پدیده‌های مادی به صورت موازی با پدیده‌های ذهنی جریان دارند.
مدافع هم‌سان‌گرایی می‌پذیرد که دوگانگی دکارت از جهان یعنی جواهر مادی ممتد و جواهر ذهنی غیرممتد وجود دارد. با وجود این، وی منکر این حکم است که جواهر ذهنی و مادی تعامل علّی بایکدیگر دارند و تلاش می‌شود فراتر از سطح تجرب? رایج برویم.
حق آن است که پدیده‌های ذهنی شما، بدن‌تان را متأثر می‌کنند و از این طریق جهان مادی فراتر از بدن‌تان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. هم‌چنین شکی وجود ندارد که پدیده‌ها و اشیای جهان از طریق تأثیرات‌شان بر بدن شما بر ذهن‌تان تأثیر می‌گذارند.
هم‌سان‌گرایان اذعان می‌کنند که اذهان با جهان مادی تعامل دارند اما این پدیده بدین شکل است که فقط یک پدیده موجود است. رشته‌های پدیده‌ها با اذهان و پدیده‌های ذهنی مرتبطند و رشته‌های پدیده‌های مادی به صورت موازی ( آن پدیده‌های ذهنی) جریان دارند. نشستن شما بر یک میخ ( یک پدید? مادی) بر احساس درد شما مقدم است ( یک پدید? ذهنی). شما بدون تردید این حس آشکار را دارید که اولی دومی را به وجود آورده است و با وجود این در این حس برخطا هستید. به همین ترتیب، هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید به سمت بالا بجهید و بالاخره این کار را صورت می‌دهید این احساس به شما دست می‌دهد گویی تصمیم علت جهیدن شما به حساب می‌آید. اما مطلب از این قرار نیست. پدیده‌های ذهنی به صورت حساب‌شده‌ای با پدیده‌های جهان مادی هم‌سانند اما هیچ رابطه‌ای علّی میان پدیده‌های مادی و ذهنی وجود ندارد.
ما می‌دانیم که الف و ب می‌توانند هم‌زمان با یکدیگر باشند بدون آن‌که الف، علت ب به حساب آید. اگر این هم‌سانی مدون و جدی باشد ما به دنبال تبیینی علّی می‌گردیم: شاید الف و ب خود معلول پ باشند. صدای زیر کاپوت ماشین من به صورت اجتناب‌ناپذیری ناشی از حرکت موتور است و حرکت موتور با آن صدا هم‌سان است اما این یکی معلول یا علت اولی نیست. در واقع موقعیتی مکانیکی هم صدا و هم حرکت موتور را به وجود آورده است.
یک هم‌سان‌گرا ناگزیر است چه تبیینی در مواجه? با رشته‌های پدیده‌های ذهنی که به صورت مدون و به صورت کلی با رشته‌های پدیده‌های مادی هم‌سان هستند ارائه کند؟ یک احتمال این است که این در واقع حقیقتی خام دربار? جهان ماست و چیزی است که مستعد تبیین بیش‌تری نیست، هرچند که این پاسخ به‌ندرت قانع‌کننده است. در این بستر، این نکته به صورت مشکوکی موقتی است. البته هم? تبیین به جایی ختم می‌شود. اما این تصور که نمون? رقیقی از هم‌سانی پدیده‌های ذهنی و مادی مستعد تبیین بیش‌تر نیست در این مورد خود را نشان می‌دهد.
این امر صرفاً با این آرزو که این نظریه حفظ شود تحریک می‌شود. مطلب به‌خصوص درذیل نور این حقیقت که تبیین سرراستی به نظر در دسترس است برقرار است: پدیده‌های ذهنی با پدیده‌های مادی هم‌سان هستند چون جواهر مادی و ذهنی به صورت علّی بر یکدیگر تأثیر دارند. برای اطمینان، این تبیین نیازمند آن است که ما هم‌سان‌گرایی را ترک کنیم اما این مشکل هم‌سان‌گرا است و مشکل ما به حساب نمی‌آید.   
   
تاریخ درج : 1387/2/24
منبع خبر : خبرگزارى مهر
نام : شهر :