دانش آی آر

ماینینگ باکس کاشی سنتی

وانیل کوکی ربات فنآوری اطلاعات افرنگ

مجتمع آموزشی شایگان

11 روز ديگر اپل چه محصولاتي را رونمايي مي‌کند؟

عرضه گوشي تاشوي هوآوي مجهز به 5 جي

آيفون 10 آر نيامده ناياب شد/ شکايت از باتري 10 اس مکس

چرا حساسيت برخي افراد به عوارض جانبي داروها بيشتر است؟

بسته هاي ترکيبي و ديتاي رومينگ همراه اول به مناسب اربعين

چرا جف بزوس در مورد جمال خاشقجي اظهارنظر نمي‌کند

سرمايه‌گذاري بيل گيتس براي مبارزه با تغييرات آب و هوا

فقدان فناوري خودران در خودروهاي امروزي به گزارش ncap

تيم کوک خواستار حذف گزارش بلومبرگ در رابطه با جاسوسي چيني‌ها از اپل شد

نرخ تعرفه ايرانسل در اربعين 97 اعلام شد

مدل مفهومي لينک اند کو 03 ساين ريسينگ، رونمايي شد

سدان‌هاي پلاگين هيبريد مرسدس بنز براي سال 2019 معرفي شدند

دوج چلنجر ديمون، با تيونينگ اسپيدکر و قدرت 1400 اسب بخار معرفي شد

رفتار شرکت‌ها با کارمندان، روي مشتريان نيز تاثير مي‌گذارد

ساعت هوشمند آنر واچ، 9 آبان در کنار آنر مجيک 2 معرفي خواهد شد

آئودي rs3 شفلر؛ رکورددار دنده عقب با سرعت 210 کيلومتر بر ساعت

زوم اپ: wallpaper maker؛ اپليکيشن ايجاد تصوير پس‌زمينه آيپد و آيفون

نقد فيلم apostle - فرستاده

هزينه‌ي صدور مجوز اپليکيشن‌هاي گوگل در اروپا، 40 دلار به ازاي هر دستگاه خواهد بود

تعيين خط فرمول يک آمريکا؛ پول پوزيشن هميلتون در تگزاس
تلاش هم‌سان‌گرايان براي حذف دوگانگي ذهن و عين
تعداد بازدید : 556

 
  هم‌سان‌گرایان اذعان می‌کنند که اذهان با جهان مادی تعامل دارند اما این فرایند بدین شکل است که فقط یک پدیده موجود است. 
 
 
   هم‌سان‌گرایان اذعان می‌کنند که اذهان با جهان مادی تعامل دارند اما این فرایند بدین شکل است که فقط یک پدیده موجود است. رشته‌های پدیده‌ها با اذهان و پدیده‌های ذهنی مرتبطند و رشته‌های پدیده‌های مادی به صورت موازی با پدیده‌های ذهنی جریان دارند.
مدافع هم‌سان‌گرایی می‌پذیرد که دوگانگی دکارت از جهان یعنی جواهر مادی ممتد و جواهر ذهنی غیرممتد وجود دارد. با وجود این، وی منکر این حکم است که جواهر ذهنی و مادی تعامل علّی بایکدیگر دارند و تلاش می‌شود فراتر از سطح تجرب? رایج برویم.
حق آن است که پدیده‌های ذهنی شما، بدن‌تان را متأثر می‌کنند و از این طریق جهان مادی فراتر از بدن‌تان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. هم‌چنین شکی وجود ندارد که پدیده‌ها و اشیای جهان از طریق تأثیرات‌شان بر بدن شما بر ذهن‌تان تأثیر می‌گذارند.
هم‌سان‌گرایان اذعان می‌کنند که اذهان با جهان مادی تعامل دارند اما این پدیده بدین شکل است که فقط یک پدیده موجود است. رشته‌های پدیده‌ها با اذهان و پدیده‌های ذهنی مرتبطند و رشته‌های پدیده‌های مادی به صورت موازی ( آن پدیده‌های ذهنی) جریان دارند. نشستن شما بر یک میخ ( یک پدید? مادی) بر احساس درد شما مقدم است ( یک پدید? ذهنی). شما بدون تردید این حس آشکار را دارید که اولی دومی را به وجود آورده است و با وجود این در این حس برخطا هستید. به همین ترتیب، هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید به سمت بالا بجهید و بالاخره این کار را صورت می‌دهید این احساس به شما دست می‌دهد گویی تصمیم علت جهیدن شما به حساب می‌آید. اما مطلب از این قرار نیست. پدیده‌های ذهنی به صورت حساب‌شده‌ای با پدیده‌های جهان مادی هم‌سانند اما هیچ رابطه‌ای علّی میان پدیده‌های مادی و ذهنی وجود ندارد.
ما می‌دانیم که الف و ب می‌توانند هم‌زمان با یکدیگر باشند بدون آن‌که الف، علت ب به حساب آید. اگر این هم‌سانی مدون و جدی باشد ما به دنبال تبیینی علّی می‌گردیم: شاید الف و ب خود معلول پ باشند. صدای زیر کاپوت ماشین من به صورت اجتناب‌ناپذیری ناشی از حرکت موتور است و حرکت موتور با آن صدا هم‌سان است اما این یکی معلول یا علت اولی نیست. در واقع موقعیتی مکانیکی هم صدا و هم حرکت موتور را به وجود آورده است.
یک هم‌سان‌گرا ناگزیر است چه تبیینی در مواجه? با رشته‌های پدیده‌های ذهنی که به صورت مدون و به صورت کلی با رشته‌های پدیده‌های مادی هم‌سان هستند ارائه کند؟ یک احتمال این است که این در واقع حقیقتی خام دربار? جهان ماست و چیزی است که مستعد تبیین بیش‌تری نیست، هرچند که این پاسخ به‌ندرت قانع‌کننده است. در این بستر، این نکته به صورت مشکوکی موقتی است. البته هم? تبیین به جایی ختم می‌شود. اما این تصور که نمون? رقیقی از هم‌سانی پدیده‌های ذهنی و مادی مستعد تبیین بیش‌تر نیست در این مورد خود را نشان می‌دهد.
این امر صرفاً با این آرزو که این نظریه حفظ شود تحریک می‌شود. مطلب به‌خصوص درذیل نور این حقیقت که تبیین سرراستی به نظر در دسترس است برقرار است: پدیده‌های ذهنی با پدیده‌های مادی هم‌سان هستند چون جواهر مادی و ذهنی به صورت علّی بر یکدیگر تأثیر دارند. برای اطمینان، این تبیین نیازمند آن است که ما هم‌سان‌گرایی را ترک کنیم اما این مشکل هم‌سان‌گرا است و مشکل ما به حساب نمی‌آید.   
   
تاریخ درج : 1387/2/24
منبع خبر : خبرگزارى مهر
نام : شهر :