دانش آی آر

ماینینگ باکس کاشی سنتی

وانیل کوکی ربات فنآوری اطلاعات افرنگ

مجتمع آموزشی شایگان

استفاده از گامانايف آيکون براي درمان تومورهاي مغزي در بيمارستان آجي بادم

آيفون‌هاي سال 2020 با نمايشگر oled و پشتيباني از 5g معرفي مي‌شوند

فروش ميليوني آنر 20 در کمتر از 14 روز و آغاز عرضه آنر 20 پرو

تمام کتاب‌هايي که طرفداران سريال chernobyl بايد مطالعه کنند

پس از وقفه‌اي يک‌ماهه، لپ‌ تاپ‌ هواوي به فروشگاه‌هاي مايکروسافت بازگشت

اينستاگرام و آزمايش راه‌ آسان‌تر براي بازگرداندن صفحات هک‌شده

پتنت جديد هواوي و احتمال ساخت گوشي تاشدني با سه نمايشگر

پورشه 718 باکستر اسپايدر و کيمن gt4 مدل 2020 معرفي شدند

پيش‌بيني کاهش 30 ميليارد دلاري درآمد هواوي دراثر تحريم‌هاي آمريکا

مردان نيز به افسردگي پس از زايمان همسر دچار مي‌شوند

مزارع خورشيدي شناور؛ راهکاري براي توقف گرمايش زمين

کشف پاسخي تازه براي معماي راه راه بودن پوست گورخرها

توصيه سامسونگ براي اسکن ويروس روي تلويزيون‌هاي qled

نگاهي عميق به مدل‌هاي مختلف نسل اول فورد موستانگ

آيا طبيعت‌گردي واقعا روي سلامتي تاثير مثبت دارد؟

چگونه با وجود مشکلات بي‌پايان، شاد بمانيم؟

لکسوس gx مدل 2020 معرفي شد

گوشي‌هاي موبايل از خود در برابر سارقين مراقبت مي‌کنند!

تحصيل 600 دانشجوي خارجي در دانشگاه قم

ملاقات "تير" و "بهرام" در شامگاه امشب
تلاش هم‌سان‌گرايان براي حذف دوگانگي ذهن و عين
تعداد بازدید : 579

 
  هم‌سان‌گرایان اذعان می‌کنند که اذهان با جهان مادی تعامل دارند اما این فرایند بدین شکل است که فقط یک پدیده موجود است. 
 
 
   هم‌سان‌گرایان اذعان می‌کنند که اذهان با جهان مادی تعامل دارند اما این فرایند بدین شکل است که فقط یک پدیده موجود است. رشته‌های پدیده‌ها با اذهان و پدیده‌های ذهنی مرتبطند و رشته‌های پدیده‌های مادی به صورت موازی با پدیده‌های ذهنی جریان دارند.
مدافع هم‌سان‌گرایی می‌پذیرد که دوگانگی دکارت از جهان یعنی جواهر مادی ممتد و جواهر ذهنی غیرممتد وجود دارد. با وجود این، وی منکر این حکم است که جواهر ذهنی و مادی تعامل علّی بایکدیگر دارند و تلاش می‌شود فراتر از سطح تجرب? رایج برویم.
حق آن است که پدیده‌های ذهنی شما، بدن‌تان را متأثر می‌کنند و از این طریق جهان مادی فراتر از بدن‌تان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. هم‌چنین شکی وجود ندارد که پدیده‌ها و اشیای جهان از طریق تأثیرات‌شان بر بدن شما بر ذهن‌تان تأثیر می‌گذارند.
هم‌سان‌گرایان اذعان می‌کنند که اذهان با جهان مادی تعامل دارند اما این پدیده بدین شکل است که فقط یک پدیده موجود است. رشته‌های پدیده‌ها با اذهان و پدیده‌های ذهنی مرتبطند و رشته‌های پدیده‌های مادی به صورت موازی ( آن پدیده‌های ذهنی) جریان دارند. نشستن شما بر یک میخ ( یک پدید? مادی) بر احساس درد شما مقدم است ( یک پدید? ذهنی). شما بدون تردید این حس آشکار را دارید که اولی دومی را به وجود آورده است و با وجود این در این حس برخطا هستید. به همین ترتیب، هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید به سمت بالا بجهید و بالاخره این کار را صورت می‌دهید این احساس به شما دست می‌دهد گویی تصمیم علت جهیدن شما به حساب می‌آید. اما مطلب از این قرار نیست. پدیده‌های ذهنی به صورت حساب‌شده‌ای با پدیده‌های جهان مادی هم‌سانند اما هیچ رابطه‌ای علّی میان پدیده‌های مادی و ذهنی وجود ندارد.
ما می‌دانیم که الف و ب می‌توانند هم‌زمان با یکدیگر باشند بدون آن‌که الف، علت ب به حساب آید. اگر این هم‌سانی مدون و جدی باشد ما به دنبال تبیینی علّی می‌گردیم: شاید الف و ب خود معلول پ باشند. صدای زیر کاپوت ماشین من به صورت اجتناب‌ناپذیری ناشی از حرکت موتور است و حرکت موتور با آن صدا هم‌سان است اما این یکی معلول یا علت اولی نیست. در واقع موقعیتی مکانیکی هم صدا و هم حرکت موتور را به وجود آورده است.
یک هم‌سان‌گرا ناگزیر است چه تبیینی در مواجه? با رشته‌های پدیده‌های ذهنی که به صورت مدون و به صورت کلی با رشته‌های پدیده‌های مادی هم‌سان هستند ارائه کند؟ یک احتمال این است که این در واقع حقیقتی خام دربار? جهان ماست و چیزی است که مستعد تبیین بیش‌تری نیست، هرچند که این پاسخ به‌ندرت قانع‌کننده است. در این بستر، این نکته به صورت مشکوکی موقتی است. البته هم? تبیین به جایی ختم می‌شود. اما این تصور که نمون? رقیقی از هم‌سانی پدیده‌های ذهنی و مادی مستعد تبیین بیش‌تر نیست در این مورد خود را نشان می‌دهد.
این امر صرفاً با این آرزو که این نظریه حفظ شود تحریک می‌شود. مطلب به‌خصوص درذیل نور این حقیقت که تبیین سرراستی به نظر در دسترس است برقرار است: پدیده‌های ذهنی با پدیده‌های مادی هم‌سان هستند چون جواهر مادی و ذهنی به صورت علّی بر یکدیگر تأثیر دارند. برای اطمینان، این تبیین نیازمند آن است که ما هم‌سان‌گرایی را ترک کنیم اما این مشکل هم‌سان‌گرا است و مشکل ما به حساب نمی‌آید.   
   
تاریخ درج : 1387/2/24
منبع خبر : خبرگزارى مهر
نام : شهر :