دانش آی آر

ماینینگ باکس ای پزشک

کاشی سنتی وانیل کوکی

ربات فنآوری اطلاعات افرنگ فروشگاه خط سبز

خيانت اينتل در حق کاربران بخشودني نيست

لورفتن مشخصات 2 گوشي سوني قبل از رونمايي در کنفرانس جهاني موبايل/ عکس

در کنفرانس جهاني موبايل 2018 در بارسلونا کدام گوشي‌ها رونمايي مي‌شوند؟

انرجايزر بزرگ‌ترين باتري جهان را روي اين گوشي هوشمند آورده است/ عکس

معرفي بهترين برنامه‌ هاي تغيير صدا در اندرويد و آي او اس

75 ميليون دلار سرمايه بيت کوين اين مرد به زير خروارها زباله رفت!

بهترين محصولات معرفي‌ شده نمايشگاه mwc در 10 سال گذشته

سامسونگ با قابليت جديد ar emoji به جنگ انيموجي اپل مي‌رود!

آيا حالت تاريک يا دارک مود سرانجام به اندرويد مي‌آيد؟

تماس صوتي ايمو فيلتر شد؛ حذف نرم افزار imo از مارکت‌هاي اندرويدي ايران

مشخصات هواوي پي 20 پرو افشا شد؛ قدرتمندترين دوربين در يک گوشي

گوشي آلکاتل 5 رسما معرفي شد؛ نمايشگر 5.7 اينچي و سخت افزار رده ابتدايي

تبلت هاي ارزان آلکاتل 1t معرفي شدند؛ تبلت هايي مخصوص کودکان شما

محصولات سري آلکاتل 3 رونمايي شدند؛ آلکاتل دنباله رو رنسانس نمايشگرهاي کم‌حاشيه

هوش مصنوعي هواوي انقلابي در عکاسي گوشي هاي هوشمند ايجاد کرده است

مانيتور c49hg90 سامسونگ ؛ تجربه لذت‌بخش بازي در بزرگترين مانيتور جهان

هشدار مرکز ماهر براي نسخه‌هاي جعلي تلگرام ، نگاهي به گزينه‌هاي غيررسمي محبوب کاربران ايراني

قيمت و شرايط فروش بورگوارد bx7 اعلام شد؛ کراس اووري متفاوت در بازار خودروهاي وارداتي ايران

فروش نوروزي محصولات 2018 ميتسوبيشي با اقساط بدون سود به مدت محدود

اولين اطلاعات از فراري 488 pista؛ قدرتمندترين v8 تاريخ مارانللو
تلاش هم‌سان‌گرايان براي حذف دوگانگي ذهن و عين
تعداد بازدید : 525

 
  هم‌سان‌گرایان اذعان می‌کنند که اذهان با جهان مادی تعامل دارند اما این فرایند بدین شکل است که فقط یک پدیده موجود است. 
 
 
   هم‌سان‌گرایان اذعان می‌کنند که اذهان با جهان مادی تعامل دارند اما این فرایند بدین شکل است که فقط یک پدیده موجود است. رشته‌های پدیده‌ها با اذهان و پدیده‌های ذهنی مرتبطند و رشته‌های پدیده‌های مادی به صورت موازی با پدیده‌های ذهنی جریان دارند.
مدافع هم‌سان‌گرایی می‌پذیرد که دوگانگی دکارت از جهان یعنی جواهر مادی ممتد و جواهر ذهنی غیرممتد وجود دارد. با وجود این، وی منکر این حکم است که جواهر ذهنی و مادی تعامل علّی بایکدیگر دارند و تلاش می‌شود فراتر از سطح تجرب? رایج برویم.
حق آن است که پدیده‌های ذهنی شما، بدن‌تان را متأثر می‌کنند و از این طریق جهان مادی فراتر از بدن‌تان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. هم‌چنین شکی وجود ندارد که پدیده‌ها و اشیای جهان از طریق تأثیرات‌شان بر بدن شما بر ذهن‌تان تأثیر می‌گذارند.
هم‌سان‌گرایان اذعان می‌کنند که اذهان با جهان مادی تعامل دارند اما این پدیده بدین شکل است که فقط یک پدیده موجود است. رشته‌های پدیده‌ها با اذهان و پدیده‌های ذهنی مرتبطند و رشته‌های پدیده‌های مادی به صورت موازی ( آن پدیده‌های ذهنی) جریان دارند. نشستن شما بر یک میخ ( یک پدید? مادی) بر احساس درد شما مقدم است ( یک پدید? ذهنی). شما بدون تردید این حس آشکار را دارید که اولی دومی را به وجود آورده است و با وجود این در این حس برخطا هستید. به همین ترتیب، هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید به سمت بالا بجهید و بالاخره این کار را صورت می‌دهید این احساس به شما دست می‌دهد گویی تصمیم علت جهیدن شما به حساب می‌آید. اما مطلب از این قرار نیست. پدیده‌های ذهنی به صورت حساب‌شده‌ای با پدیده‌های جهان مادی هم‌سانند اما هیچ رابطه‌ای علّی میان پدیده‌های مادی و ذهنی وجود ندارد.
ما می‌دانیم که الف و ب می‌توانند هم‌زمان با یکدیگر باشند بدون آن‌که الف، علت ب به حساب آید. اگر این هم‌سانی مدون و جدی باشد ما به دنبال تبیینی علّی می‌گردیم: شاید الف و ب خود معلول پ باشند. صدای زیر کاپوت ماشین من به صورت اجتناب‌ناپذیری ناشی از حرکت موتور است و حرکت موتور با آن صدا هم‌سان است اما این یکی معلول یا علت اولی نیست. در واقع موقعیتی مکانیکی هم صدا و هم حرکت موتور را به وجود آورده است.
یک هم‌سان‌گرا ناگزیر است چه تبیینی در مواجه? با رشته‌های پدیده‌های ذهنی که به صورت مدون و به صورت کلی با رشته‌های پدیده‌های مادی هم‌سان هستند ارائه کند؟ یک احتمال این است که این در واقع حقیقتی خام دربار? جهان ماست و چیزی است که مستعد تبیین بیش‌تری نیست، هرچند که این پاسخ به‌ندرت قانع‌کننده است. در این بستر، این نکته به صورت مشکوکی موقتی است. البته هم? تبیین به جایی ختم می‌شود. اما این تصور که نمون? رقیقی از هم‌سانی پدیده‌های ذهنی و مادی مستعد تبیین بیش‌تر نیست در این مورد خود را نشان می‌دهد.
این امر صرفاً با این آرزو که این نظریه حفظ شود تحریک می‌شود. مطلب به‌خصوص درذیل نور این حقیقت که تبیین سرراستی به نظر در دسترس است برقرار است: پدیده‌های ذهنی با پدیده‌های مادی هم‌سان هستند چون جواهر مادی و ذهنی به صورت علّی بر یکدیگر تأثیر دارند. برای اطمینان، این تبیین نیازمند آن است که ما هم‌سان‌گرایی را ترک کنیم اما این مشکل هم‌سان‌گرا است و مشکل ما به حساب نمی‌آید.   
   
تاریخ درج : 1387/2/24
منبع خبر : خبرگزارى مهر
نام : شهر :