متن زیر چكیده می باشد، برای دریافت متن كامل مقاله بر روی فایل مقاله كلیك كنید
گروه نمونه پژوهش حاضر شامل 140 دانشجو (63 دختر و 77 پسر) بود و از پرسشنامه ام. اس. ال. كیو، بر اساس 5 مؤلفه خود كفایی، ارزش درونی، اضطراب امتحان، استفاده از راهبردهای شناختی و خود تنظیمی، به عنوان ابزار سنجش استفاده به عمل آمد و روایی و پایایی پرسشنامه احراز گردید. نتایج حاصل بیانگر آن بود كه از میان 7 متغیر مستقل پژوهش، 3 متغیر مربوط به رشته تحصیلی، خود كفایی و اضطراب امتحان به طور معنی دار نمره آمار را پیش بینی می نمود.در حالی كه رشته تحصیلی و خود كفایتی به طور مثبت نمره آمار را پیش بینی می كرد؛ تاثیر اضطراب امتحان بر نمره این درس منفی بود. به طور كلی نتایج پژوهش نشان داد كه پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس آمار بیش از آنكه به وسیله جنسیت و متغیرهای شناختی (راهبردهای شناختی و خود تنظیمی) پیش بینی شود؛ به وسیله عوامل انگیزشی؛ به ویژه خود كفایی و اضطراب پیش بینی می گردد. نتایج حاصل از این پژوهش، با توجه به مطالعات پیشین مورد بررسی قرار گرفت و برخی از كاربردهای آن مورد بحث قرار گرفت.