صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
افرنگ نیوز مجله زندگی
مجتمع آموزشی شایگان
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
چرا سازمان امور اجتماعي درجهت کاهش آسيب‌هاي اجتماعي موفق عمل نکرده است؟
چند توصيه براي پيشگيري از نيش حشرات در فصل گرما
800 هزار بيمار مبتلا به صرع در کشور/ دارو حرف اول را مي‌زند
4 نشانه مسموميت خورشيدي
تبليغ کالاهاي آسيب رسان به سلامت مردم از صدا و سيما پيگيري مي شود
ايستاده غذا خوردن بر درک طعم غذا تاثير مي گذارد
عواقب خطرناک باقي ماندن اشيا خارجي در پوست
چطور مي‌توان سلول‌ بنيادي اهدا کرد؟
کودکان بي‌هويت عامل افزايش آسيب‌هاي اجتماعي
هفت بلايي که سيگار بر سر پوست مي آورد
همه چيز درباره دانه‌هايي شفابخش!
نکاتي مهم درباره سونوگرافي بارداري
افزايش سرانه مصرف توليدات تراريخته بازي با سلامت مردم است
احتمال فروش ماهي‌هاي مسموم در بازار چابهار/ مردم در خريد دقت کنند
آنتي بادي‌ها عامل درد در رماتيسم مفصلي هستند
سوال هايي درباره کاهش وزن
معيشت کولبران را نابود کرده‌ايم
خنک ماندن در هواي گرم با مصرف 8 گزينه غذايي کم قند!
عکس/ تغيير شکل جمجمه به دليل کار زياد با موبايل
دلايل خودکشي‌هاي دو دهه اخير
ديدار با شهر فردا
تعداد بازدید : 1391
 
 
شهر فردا




http://www.richardheeneflyingsaucer.com/proposed-future-city-of-tomorrow.jpg

 

 ديدار با شهر فردا

شايد اگر طرح‌هاي ميشل جاشيم را در مورد ابَرشهرهاي آينده بشنويد، ايده‌هايش به نظرتان بيشتر فانتزي و دور از واقعيت باشد ولي اگر به شما بگوييم که ميشل حتي از بعضي طرح‌هايش يک مدل هم شبيه‌سازي کرده، خب احتمالا به شهرهاي ميشل که آسمان آن پر از جت پک‌ها و بالن‌هاي مسافرتي است، ديگر به ديده يک فيلم علمي‌- تخيلي نگاه نمي‌کنيد.

ميشل جاشيم همواره ادعا مي‌کند که طرح‌هاي عجيب و غريبش بر اساس تکنولوژي روز دنياست و در همين لحظه هم امکان پياده‌سازي هر يک از ايده‌هايش وجود دارد. براي جاشيم 39ساله که استاد معماري در دانشگاه نيويورک و فارغ‌التحصيل از دانشگاه‌هايي همچون ام‌آي‌تي، هاروارد و کلمبياست هيچ‌کدام از اين طرح‌ها شباهتي به ايده‌هاي تخيلي فيلم‌هاي هاليوودي ندارد و جالب است که او عملي شدن هر کدام از آنها را در آينده‌اي نزديک به وضوح مي‌بيند. حالا بياييد نگاهي به چند طرح ميشل بيندازيم. شايد در آخر کار شما هم يکي از طرفداران پر و پا قرص اين مرد خلاق شويد. ميشل روبات‌هايي شبيه به وال - اي طراحي کرده به نام «بازيافت‌کننده فِرز» که وظيفه‌شان ساخت پل و ساختمان‌هاي عظيم از زباله‌هاي بازيافتي است. اين روبات‌ها از زباله‌هاي فلزي، مقوايي يا پلاستيکي، مکعب‌هاي فشرده و صافي مي‌سازند که با آنها مي‌توان ديوار، ستون يا حتي مبلمان منزل ساخت.
ميشل عضو يک گروه غيرانتفاعي به نام تره فورم است. اعضاي اين گروه همگي طراحان و ايده‌پردازان خلاقي هستند که کارشان طراحي شهرهاي آينده است. ميشل معتقد است: «اگر همان افرادي که جاده‌ها را مي‌سازند، اتومبيل‌ها را هم طراحي کنند و همان کساني که ساخت متروها را برعهده دارند، سيستمي براي حمل و نقل بهتر مسافران در مترو ايجاد کنند، شهرهايي که ما در آينده خواهيم داشت به مراتب زيباتر، سالم‌تر و از هر جهت دوست‌داشتني‌تر مي‌شوند.»
فرض اوليه طراحان گروه اين است که «شهرهاي آينده را چگونه بسازيم تا خدمات بهتري را بتوان به شهروندان آن ارائه کرد؟» با داشتن اين پيش فرض، افراد گروه وارد عمل مي‌شوند و براي هر ايده‌اي که پيشنهاد مي‌کنند، يک مدل کوچک را شبيه‌سازي مي‌کنند. گروه تره فورم ميزبان ساليانه اجلاسي است که آرشيتکت‌ها و مهندسان شهرسازي در آن شرکت کرده و ايده‌هاي نوين شهرسازي خود را ارائه مي‌کنند. گروه تره فورم در نظر دارد با استفاده از ايده ميشل، خانه‌هايي بسازد که ديوارهاي آن از تنه درختان پيوندي بوده و اين درختان با پيچيدن به دور يک داربست اوليه، تعداد طبقات را افزايش دهند. در نهايت خانه‌هايي داريم که به‌جاي سيمان و آجر، از مصالح يک موجود زنده ساخته شده‌اند و هرچند سال يک بار مي‌شود طبقات تازه‌اي از آن را به خانواده‌اي جديد فروخت.

 

 

  متن


طرح‌هاي ديگر ميشل بيشتر متمرکز بر سيستم‌هاي حمل و نقل شهري است. ميشل معتقد است در آينده‌اي نه‌چندان دور، اتومبيل‌هاي شخصي جاي خود را به اتومبيل‌هاي مشترکي خواهند داد که از طريق يک دستگاه خودپرداز، پول آن را مي‌پردازيد و در يک چشم به‌هم زدن اتومبيلي جلوي پاي شما سبز مي‌شود. اتومبيل را تا مقصدتان مي‌رانيد و بعد از پياده شدن همان جا رهايش مي‌کنيد. حالا نوبت شخص ديگري است که در يک جاي ديگر به دستگاه پول بپردازد و از همان اتومبيلي که تا چند لحظه پيش شما پشت فرمانش بوديد، استفاده کند. فکرش را بکنيد، بدنه اين اتومبيل‌ها نرم و اسفنجي است و به قدري قابل انعطاف هستند که اين امکان وجود دارد تا چندين اتومبيل به يکديگر متصل شده و به صورت يک اتومبيل غول‌پيکر در اتوبان حرکت کنند. ميشل مي‌گويد: «الان دوره اتومبيل‌هايي با اتاقک‌هاي فلزي و محکم تمام شده است. ما در آينده اتومبيل‌هاي نرم و قابل انعطاف مي‌سازيم که بعد از آن ديگر هيچ انساني در سوانح رانندگي کشته نشود.»
همچنين بالن‌هايي که ميشل براي سفرهاي درون شهري طراحي کرده است، چيزي شبيه به قطارهاي برقي است، با اين تفاوت که قلمروي حرکتشان به جاي زمين، آسمان است و به‌جاي ريل‌کشي، بالن‌ها توسط کابل‌هايي به هم متصل مي‌شوند و در يک مسير مشخص هوايي حرکت مي‌کنند. سرعت پرواز اين بالن‌ها به اندازه‌اي است که مسافران بتوانند به راحتي از صندلي‌هاي متصل به زير بالن پياده شده و يا سوار شوند. اين وسيله چيزي شبيه به بالابرنده‌هاي اسکي‌بازان در پيست‌هاي اسکي است، منتها اين بار توسط بالن‌هايي که در سطح اتوبان‌ها حرکت مي‌کنند. مزيتي که اين بالن‌ها نسبت به قطارهاي برقي دارند، اين است که برخلاف رقيب زميني خود، بالن‌هاي پروازي مي‌توانند سرنشينان را ازعرض رودخانه‌ها و يا دره‌هايي که پل ندارند، عبور دهند. مسافرين اين خطوط پروازي از طريق جت‌پک‌هاي مخصوصي به بالن‌ها وصل مي‌شوند. ميشل اين جت‌پک‌ها را هم درست مثل اتومبيل‌هايش، نرم و قابل انعطاف طراحي کرده است. اين جت‌پک‌ها به صورت گروهي توسط يک هواپيما يا بالن به حرکت درمي‌آيند. افراد در ابتدا با جت‌پک‌هايشان به بالن يا هواپيما متصل مي‌شوند و در حوالي مقصدشان از آن جدا شده و به تنهايي پرواز مي‌کنند.
رئيس دپارتمان معماري دانشگاه تورنتو مي‌گويد: «آنچه در مورد کار ميشل منحصر به فرد است اين است که او با وجود آنکه مي‌داند تحقق ايده‌هايش بيشتر به رويا شبيه است تا واقعيت، باز هم براي عملي کردن تخيلاتش از تلاش دست نمي‌کشد؛ مثلا براي پياده‌سازي ايده‌هاي ميشل در خوشبينانه‌ترين حالت ممکن، به 150 سال زمان احتياج است.» ميشل خود مي‌گويد: «از وقتي تلفن همراه اختراع شد، چيزي  حدود هفت سال طول کشيد تا زيرساخت‌هاي مخابراتي آن به‌طور گسترده در سطح شهرها ايجاد شود. با اين حساب براي تغييرات عظيم در شهرسازي دست‌کم به 40 سال زمان نياز داريم و اگر اين تغييرات را بخواهيم در سراسر جهان اعمال کنيم، اين عدد به 150 سال هم مي‌رسد.»
ريچارد سومر، همکار ميشل جاشيم مي‌گويد: «چشم‌پوشي ميشل از قبول پروژه‌هاي عظيم و سودآور معماري و صرف تمام اوقاتش به طراحي شهرهاي آينده، حيرت‌آور است. عجيب‌تر از آن، انرژي تمام‌نشدني او براي طرح ايده‌هايي است که معلوم نيست خودش در زمان اجراي آنها، هنوز زنده باشد يا نه. مهم اين است که ميشل با ايده‌هايش زندگي مي‌کند و همين باعث شده تا او جوان، سرزنده و شاداب بماند.»

 

 

آينده محيط زيست در دستان چه کسي است؟


اينکه پدران ما از هر چيزي قديمي‌ترش را مي‌پسنديدند، در بعضي موارد خيلي هم بيراه نيست؛ مثلا همين زميني که در آن زندگي مي‌کنيم، تا 250 سال پيش در آن هيچ خبري از موتورهاي ديزلي، کارخانه‌هايي با سوخت فسيلي و هواپيماهاي غول‌پيکر نبود. يا خيلي از تکنولوژي‌هاي امروزي که آلودگي‌شان تا اين اندازه چهره سياره ما را تغيير داده وجود نداشتند. اگر تا الان تکنولوژي براي ما صرفا ابزاري بوده تا با سرعت و اشتياق بيشتري فقط به کارهاي خودمان برسيم، به نظر مي‌رسد وقت آن رسيده که از پيشرفت‌هاي علمي جديد، کمي هم براي ميزبان چند هزارساله خود خرج کنيم.
زمين قرن‌هاست که در حق ما انسان‌ها رسم مهمان‌نوازي را به جا آورده. شايد ديگر امروز نوبت اداي دين ماست.
طرح‌هايي که در حال حاضر براي آينده محيط زيست ارائه شده است، نشان مي‌دهد که پيشرفت‌هاي جديد چطور هوشمندانه، راهکارهايي را پيش‌پايمان مي‌گذارد تا مانع تغييرات بيشتر آب و هوايي شويم. ايده‌هايي نيز مطرح شده که با استفاده از تکنولوژي نوين بتوانيم ذخاير رو به اتمام زمين را براي مدت طولاني‌تري حفظ کنيم. تصور کنيد به جاي آسفالت، از صفحات خورشيدي در کف خيابان‌ها استفاده شود. در اين صورت ديگر نيازي به سوخت‌گيري اتومبيل‌ها و صف‌هاي طولاني پمپ بنزين نيست. سوخت فسيلي مصرف نمي‌شود تا آلودگي ايجاد کند و انتقال انرژي از صفحات خورشيدي به کف اتومبيل‌ها، براي حرکت اتومبيل‌ها کافي خواهد بود يا فرض کنيد با استفاده از يک روش بازيافت بتوانيم دي‌اکسيد کربني را که از اگزوز اتومبيل‌ها خارج مي‌شود، مجددا به بنزين تبديل کنيم. اصلا خيال نکنيد که اين ايده‌ها فانتزي يا محال هستند. در حال حاضر گروه‌هايي در سراسر جهان وجود دارد که عده‌اي دانشمند در آنها گردهم آمده‌اند تا با استفاده از آخرين دستاوردهاي روز دنيا، به روياهاي جاه‌طلبانه خود جامه عمل بپوشانند. خيلي از اين طرح‌ها حتي مدل‌سازي هم شده‌اند و سازندگانشان فقط منتظر يک چراغ سبز هستند تا ايده‌هايشان را در دنياي واقعي پياده کنند.
ممکن است پيشرفت‌هاي تکنولوژيک براي ما نامحسوس باشند ولي آرمانشهري که براي حفظ طبيعت ساخته شده است، خيلي سريع‌تر از اين حرف‌ها در حال پيشروي است.

 
نویسنده:
مترجم : مريم وکيليان
منبع :
تاریخ :
مطالب مرتبط
 
 خانه همينگوي
 A.A.B/ عوامل تاثيرپذيري ديوار نگاره هاي سنتي از شيوه اروپايي (در بناهاي تاريخي شهر اصفهان)
 A.A.B/ بازتاب مولفه هاي ايراني در روند شكل گيري فرهنگ و هنر اسلامي ايران در سده هاي سوم تا پنجم هجري
 A.A.B/ بررسي ويژگي هاي حركت دوراني مارپيچ اسليمي نماد تقدس، وحدت و زيبايي
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد