صفحه اصلی

آرشیو مقاله ها

آرشیو اخبار

همکاری با ما

تماس با ما
 
عنوان خبر
 
  
 
سامانه جمع آوری خودکار تجهیزات IT
افرنگ نیوز مجله زندگی
هر روز صبح جدیدترین اخبار در افرنگ نیوز کلیک کنید ...
ويتامين d به مقابله با بيماري هاي التهابي کمک نمي کند
درمان "ناباروري" چقدر هزينه دارد؟
آسمان پايتخت تا پايان هفته خاکستري است
با اين خوردني‌ها کليه هايتان را پاکسازي کنيد
عوارض مصرف خودسرانه آنتي‌بيوتيک‌ها
معرفي چند ماسک خانگي براي موهاي وز و خشک
پسوريازيس نبايد با اگزما اشتباه گرفته شود
8 نکته از شرايط نامناسب بيماران «اي‌بي»
توجه به علايم سکته مغزي، راه نجات جان بيمار
رابطه زينک(روي) و افزايش سن!
غذاهايي که سرماخوردگي‌تان را بدتر مي‌کنند
زندگي هميشگي با ويروس تبخال تناسلي
ازدواج دختران زير 18، 42 درصد افزايش يافته !
چطور آکنه‌ها را از روي کمر محو کنيم؟
ويتامين کليدي رشد بچه ها
تغذيه، کليد کنترل اوتيسم
11 غذا براي خلاص شدن از درد زانو
وضعيت بيماران «اي‌بي» بعد از اعمال تحريم‌هاي دارويي
افزايش 7/5درصدي مرگ کارگران
وزير بهداشت: نيامدم جيب پزشکان لوکس‌نشين را پُر کنم
A.A.C/ سيتروئن C4 صندوقدار يا تريومف سي
تعداد بازدید : 808
 
 


 hamidsaipa@yahoo.com
پس از فروش موفقيت‌آميز 280 هزار دستگاهي مدل C4 در سراسر جهان در سال 2005 توسط كمپاني سيتروئن، اين شركت به كمك شركت دانگ فنگ يا كنسرسيوم دانگ فنگ سيتروئن چين مبادرت به طراحي گونه صندوقدار و ناچ بك آن، با نام تريومف سي كرد. اين مدل جديد تمامي نكات مثبت و ارزنده مدل هاچ بك C4 را به اضافه صندوق بار وسيع به همراه طراحي نوآورانه فضاي درون و بيرون خودرو دارد و در حال حاضر مخصوص بازار مصرف كشور چين توليد مي‌شود.

به واسطه اين اقدام كمپاني سيتروئن سرمايه خود را در بازار چين تقويت كرده است. در طول 14 سالي كه از فعاليت كمپاني سيتروئن در چين مي‌گذرد، 600 هزار خودرو به فروش رسيده است كه اين موضوع مرهون موفقيت‌هاي فروش مدل‌هاي اوليه‌اي چون Zx و Fukang ناچ بك و Elysee (نامي كه در چين معرفي شد) بوده است. در سال 2005 سيتروئن با افزايش فروش 100 هزار خودرو مواجه بود و هم اكنون با ارائه مدل C4 صندوقدار يا تريومف C فرصتي ديگر براي افزايش فروش به دست آورده است.

ايجاد اعتبار از طريق نوآوري و ظرافت طراحي

تريومف C يك مدل ناچ بك با اتاقي بزرگ به همراه طراحي قوي و استيل نوآورانه است كه سبب توسعه بيش از پيش فروش سيتروئن شده است. رشد سريع فروش آن به واسطه امتيازات ويژه مدل قبلي يا همان C4 است كه در اين مدل نيز تكرار شده است. ويژگي‌ها و امتيازات بصري آن در سطح بالايي است؛ به طوري كه طراحي ارگونوميكي فضاي داخل كابين و تركيب بي‌بديل چيدمان المان‌ها سبب افزايش اعتبار اين خودرو شده و در كنار آن فرم چابك و ديناميكي آن نيز بسيار قابل ملاحظه است.

تريومف C يك خودروي كلاس متوسط صندوقدار به طول 8/4 متر و عرض 77/1 متر است. بدنه آن هماهنگي بي‌نظير خطوط نرم و ظريف را نشان مي‌دهد. تزئينات كرمي كشيده شده دور تا دور بدنه نيز تاكيدي بر صلابت و جايگاه اين مدل است. چراغ‌هاي بومرنگ مانند عقب كه به شكل وارونه در چراغ‌هاي جلو ديده مي‌شوند، به كمك نوار كرمي دور آنها هماهنگي مناسبي با جلو و عقب خودرو ايجاد كرده و نماي پشت آن بسيار زيباتر از مدل برادر بزرگتر خود يعني C5 است. برخورداري از رينگ‌هاي 16 اينچي، صندوق عقب با ارتفاع بالا و فاصله طولي نسبتاً زياد (71/2 متر) چرخ‌هاي جلو و عقب بر ابهت و اطمينان و راحتي اين مدل افزوده است.

يك ناچ بك راحت و جادار

فضاي داخلي اين خودرو تاكيد فزاينده‌اي بر خلق محيطي راحت و با نقش و نگار دارد. اين مدل، استاندارد نويني در ايجاد فضاي عقب خودروهاي سدان براي راحتي افراد بلندقد ايجاد كرده است. صندلي‌هاي تريومف C به گونه‌اي طراحي شده است كه راحتي سفر را تضمين و ارتعاشات عمومي جاده را دفع مي‌كند. صندلي‌هاي جلو به صورت الكترونيكي كنترل مي‌شوند و صندلي‌هاي عقب با تقسيمات 60:40 براي راحتي نشستن ارتقا داده شده‌اند. صندوق بار به حجم 513 ليتر در نوع خود بسيار جادار است. زيبايي فريبنده‌اي توسط طراحي فضاي داخلي كابين به وسيله تركيب چرم و چوب با ادوات و لوازم داخل كابين به وجود آمده است كه آن را بسيار ممتاز و مشخص مي‌كند (البته اين نوع تركيبات چرم و چوب در سطح بالاتر از تزئينات استاندارد يعني سطح دوم تزئينات قابل سفارش هستند) تمامي تركيبات دلپذير در سرتاسر كابين تقسيم شده و فضاي دلنشيني را فراهم آورده‌اند. در داخل كابين كشوهاي فشاري ظريفي براي نگهداري دستكش و... وجود دارد. سيستم صوتي شامل پخش كننده 5 ديسكي است. در داخل كابين توجه ويژه‌اي به آكوستيك صوتي و حرارتي شده و سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك در آن به شكل استاندارد است. براي استفاده هرچه بهتر از تهويه مطبوع به منظور راحتي سرنشينان عقب يك وزنده هوا داخل زير آرنجي تعبيه شده است كه هوا را در قسمت عقب پخش مي‌كند. خروجي اين وزنده قابل تنظيم است. يكي ديگر از تجهيزات مدل تريومف C آفتابگير شيشه عقب است.

نوآوري به منظور راحتي و آسايش بيشتر

مشابه مدل C4 تريومف C هم نوآوري‌هايي در ارگونومي و سهولت استفاده از صفحات كنترلي را به رخ مي‌كشد؛ به گونه‌اي كه با شكل و شمايل مدرن و كاراي خود، بسيار كمك حال راننده است. در قسمت مياني فرمان يك بخش ثابت براي كليدهاي كنترل كننده تعبيه شده است؛ به طوري كه با گردش فرمان همگي آنها ثابت هستند. به عبارتي بخش وسطي فرمان (هاب) و آرم سيتروئن با گردش فرمان همچنان ثابت است كه خود تاكيدي است بر ارگونومي استفاده از ادوات و ايمني رانندگي.

غربيلك فرمان با مجموعه نمايشگرها و صفحه نمايش همچون نمايشگر سرعت، دور موتور و كروز كنترل و.. تركيب شده‌اند؛ به طوري كه اين اطلاعات در يك نوار باريك LCD نيمه شفاف در مركز داشبورد قرار گرفته‌اند. كنتراست اين نمايشگر توسط كليدي تنظيم مي‌شود و مي‌توان نور آن را براي ديد در شب و روز قابل استفاده كرد. لامپ زنون دوبل در چراغ‌هاي جلو در حالت نور بالا و پايين، ديد در شب را در گوشه‌هاي خودرو بهتر مي‌كند كه اين امكان توسط يك جفت لامپ تلسكوپي كه با يكديگر در جلوي سپر تركيب شده‌اند، فراهم مي‌شود. يك خوش بوكننده هوا به همراه طراحي داشبورد زيبا، مشتري را در نگاه اول مجذوب مي‌كند. لامپ‌هاي مه‌شكن و آيينه‌هاي الكترونيكي و كمك‌كننده پارك نيز به طور استاندارد ارائه مي‌شوند.

تريومف C بر روي پلتفرم دوم PSA (پژو ـ سيتروئن) براي به كارگيري پايداري و ايمني بالاي C4 استفاده شده است. تريومف C از گيربكس استفاده شده در C4 بهره مي‌گيرد و كمك‌كننده هيدروليكي فرمان هم در اين خودرو به طور استاندارد وجود دارد. سيستم ترمز شامل چهار ديسك در چرخ‌هاي جلو و عقب كه در جلو توسط پره‌هاي خنك‌كن هوا خنك مي‌شوند به همراه سيستم ABS و سيستم توزيع‌كننده نيروي ترمز الكتريكي در پره‌ها و سيستم كمك‌كننده، ترمزي ايمن را در اين خودرو فراهم مي‌آورد. سيستم روشن‌كننده اتوماتيك چراغ‌هاي اخطار عقب و سيستم ESP (كمك‌كننده پارك كردن) نيز به طور استاندارد در مدل‌هاي سطح دوم تزئينات وجود دارند.

خودرويي مطمئن

مدل C4 هنگام عرضه به بازار يك سري از استانداردهاي بالاي ايمني تاثيرپذير را ارائه داد؛ به گونه‌اي كه عملكرد آن در نتايج تست تصادف كه توسط موسسه اروپايي آزمون تصادفات EuroNcap ارائه شد، بسيار رضايت‌بخش بود (ماحصل آن پنج ستاره ايمني براي سرنشينان بالغ، چهار ستاره براي سرنشينان كودك و سه ستاره براي عابر پياده بود). در مدل تريومف C نيز همانند مدل C4 اين استانداردها تكرار و علاوه بر آن يك سري جاذب‌هاي ضربه در جلو و انتهاي پلتفرم در فريم فرعي به منظور توزيع انرژي تصادف در آن تعبيه شده‌اند؛ به طوري كه صدمات ناشي از تصادف به سرنشينان را به حداقل مي‌رسانند. اين مدل داراي كيسه‌هاي هواي جلو و جانبي (پرده‌اي) براي سرنشينان جلو و عقب است. كمربند ايمني به كار رفته در آن از نوع سه نقطه‌اي پيش كشنده با محدودكننده حركت و از نوع انفجاري است.

عملكردي ديناميكي با توان 150 اسب بخار با موتور بنزيني

تريومف C به يك موتور 2 ليتري 108 كيلوواتي مجهز است و استاندارد آلودگي يورو 4 را پاس مي‌كند. اين موتور با يك گيربكس مرحله‌اي خودكار يا دستي جفت مي‌شود. موتور 2 ليتري داراي 16 سوپاپ با تورگ 200 نيوتن متر در دور 4000 دور بر دقيقه مجهز به سيستم پيوسته متغير جرقه‌زني براي پر كردن بهينه محفظه احتراق در دورهاي مختلف است. تورگ 170 نيوتن متري توليدي تقريباً در 75 درصد تورگ‌هاي مورد نياز در رانندگي با اين مدل در دور 2000 دور در دقيقه ايجاد مي‌شود.

منابع

1- Paultang.org

2- Euroncap.com

 

 
نویسنده: حميد حولكي
مترجم :
منبع : ماهنامه انديشه گستر سايپا - شماره 69، خرداد 1386
تاریخ : خرداد 1386
مطالب مرتبط
 
 پمپ هاي هيدروليکي
 A.A.B/ تعيين فشار وارد بر مفصل مصنوعي زانو در فعاليت هاي مختلف بدن
 A.A.B/ مروري بر تاريخچه اخلاق همراه با گردآوري زمينه هاي گوناگون اخلاق
 A.A.B/ نکته هايي در اخلاق مهندسي
 A.A.C/ نقش رادياتور در پروسه انتقال حرارت موتور
 
نظرات
 
نام : شهر :
   
 
 
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت فرا ارتباط می باشد